Copyright © RVAE.EE      Firmast              Sõiduautod            Veoautod     Turbo tuunimine     Energetiika      Laevad    ЕСО-Т professionalidele          Kasulik  Fotogalerii      Videogalerii         Sisukaart        Kontakt           Üldist    Klassifikatsioon     Kuidas toimib        Meetodid       Õkonoomia        Tulemused    Autoremondi hinnad         Raudteetransport Sõiduki mootoris esineb hõõrdumist igal sammul. Näiteks: väntvõll pöörleb – toimub selle võllikaela ning laagrite vaheline hõõrdumine. Kolvid libisevad mööda silindri seinu, siin toimub samuti metalli hõõrdumine. Kõikides mootorisõlmedes kus on pöörlemine või sirgjooneline liikumine, toimub tingimata hõõrdumine. Selle suurus on muljetavaldav. Kuidas mõjub mootorile hõõrdejõud? Suures osas tekitab see kahju: tekitab mootori kulumise; vähendab mootorite kasulikku jõudu. Hõõrdejõu ületamiseks peab kulutama suurel määral energiat. Hõõrdejõud toimib ka teistes mootori tribosüsteemides (hõõrde aurudes). Millest sõltub hõõrdejõud: koormusest hõõrduvatele osadele. Hõõrdejõud suureneb vastavalt  kahe deitaili vahelise surumise jõule, s.o. selle jõule otseselt proportsionaalne detaili libisemispinna iseloomust. Hästi lihvitud pind tekitab vähem hõõrdumist, kui halvasti töödeldud pind. Seoses sellega, et tänapäeval hakati kasutama rohkelt üldiselt tehnikale huvi pakkuvaid uusi materjale, mitte ainult makro, vaid ka mikrotasemel, sai nanomaterjalide, kaasa arvatud üliõhukeste pulbrite tootmise suund, erilise arengu osaliseks. See rajas aluse nanotehnoloogilise toodangu kasutamiseks uue põlvkonna määrdeainete tootmises. Kuidas vähendada hõõrdumist: 1.Pinnakareduse vähendamine.             Metallpinnal järgmisi protsesse teostavate preparaatide kombineeritud kasutamine:  nanokeraamika „plommimiseks“; nanotorud ja fullereenid õhukese kihi moodustamiseks. Näide: mootoris liigub kolb silindris. Vaatame skemaatiliselt, kuidas näevad suurendamisel välja kolvi ja silindri pinnad.        Joonis 1 Joonisel 1 on näha, et pinnad on karedad. Selliste karedate pindade vahelise hõõrdejõu ületamisks on vaja suurt energiat.         Joonis 2 Mootorõlile nanokeraamikat sisaldavate lisandite lisamine, mille ülipeened osakesed justkui plommiks“ metallis olevaid süvendeid. Selle tulemusena muutuvad pinnad siledamaks.       Joonis 3 Nanokeraamika ei ole ajaliselt stabiilne. Ta on ennast väga heast küljest näidanud võimsuse suurendamisel ning kütusekulu vähendamisel. Reeglina esimese õlivahetuseni. Seetõttu rakendatakse nanotorusid ning fullereene. Need justkui kataksid kõiki metallpindu  tiheda „kilega“. Tulemuseks on väga tugeva ja puhta pinna tekkimine. Sel moel teostatakse:    metallpindade kulumise kaitsmine;    kasutatud sõidukitel kulunud pindade taastamine lahtivõtuta (mootori kapremondita). Joonistel 3 ja 4 on vastavalt näha kolve enne töötlemist ning peale õlilisanditega töötlemist.    Joonis 4 Järeldus: lisandid ja õlilisandid saavad mitte ainult suurendada võimsust ja vähendada heitmete kogust, vaid ka avaldada pikaajalist mõju sõiduki tribosüsteemile ning esmajärjekorras mootorile, kaitsta kulumise vastu. 2. Kasutatakse hõõrduvate osade lahutavaid koostiseid. Nanotehnoloogia rakendamine annab võimaluse toota õli, määrdeid ning lisandeid, mis loovad tugeva aatomsideme, millel on võime “eraldada” hõõrdeaure. Neid preparaate kasutatakse juba ammu turul, kuid laiale tarbijate ringile ei reklaamita. Näiteks, neid lisatakse tootjatehastes uute sõidukite õlile, et vältida mootori kinni kiilumist.